گروههای غذایی کدامند ؟
گروههای غذایی کدامند ؟

 

شما باید بدانید که به طور کلی در طول شبانه روز  نیازهای غذایی ما شامل کربو هیدراتها ، پروتئین ،چربی ، ویتامینها ، مواد معدنی و آب است .

گروههای اصلی  غذایی:  فهرستی از مواد غذایی هستند که از نظر مواد مغذی با هم تشابه دارند و برای تامین نیازهای غذایی ، هر روز باید در برنامه غذایی از آنها استفاده شود . مواد غذایی هر گروه تقریبا ارزش یکسانی دارند و می توانند به صورت جانشین هم به کار برده شوند . هیچ گروهی به تنهایی تمام مواد مغذی را در برندارد و بایستی همه گروهها استفاده شود .

برای  سهولت‌ كار مواد غذایی در چهار گروه‌ اصلي‌ غذايي‌ طبقه‌ بندي‌ مي‌شوند:

1 . گروه‌ نان و غلات و مواد نشاسته ای

2 . گروه‌ گوشت‌ ، حبوبات‌ ، تخم مرغ  و مغزها

3 . گروه‌ شير و لبنيات‌

4 . گروه‌ ميوه‌ها و سبزيجات

لیست مواد غذایی موجود در هر گروه

1 . گروه‌ نان‌ و غلات و  مواد نشاسته ای

موادغذايي مانند نان‌، ماكاروني‌، گندم‌، جو و ذرت‌ در اين‌ گروه‌ قرار مي‌گيرند. موادغذايي‌ اين‌ گروه‌ بيشترين‌ سهم‌را در تأمين‌ انرژي‌ بدن‌ دارا می باشند . همچنین حاوی فیبر و انواع ویتامینها از جمله ویتامینهای گروه B   هستند .  

2 . گروه‌ گوشت‌ ،  حبوبات ، تخم مرغ و مغزها‌

انواع‌ گوشت‌هاي‌ قرمز (گوسفند و گوساله‌)، گوشتهاي‌ سفيد (مرغ‌ و ماهي‌)، اعضاي‌ داخلي‌ بدن‌ (جگر، دل‌، قلوه‌، زبان‌ و مغز)، تخم‌ مرغ‌، حبوبات‌ (نخود، لوبيا، عدس‌، لپه‌، ماش‌) و مغزها (گردو، فندق‌، بادام‌، پسته‌ و تخمه‌ها) در اين‌ گروه‌ قراردارند. اين‌ گروه‌ مهم ترين‌ نقش‌ را در تأمين‌ پروتئين‌ موردنياز بدن‌ داشته وبه‌ علاوه ،‌ منابع ‌مهمي‌ برای‌ تأمين‌ آهن‌ و روي‌ و ویتامینها  براي‌ خون سازي‌ محسوب‌ مي‌شوند.

3 . گروه‌ شير و لبنيات‌

شير، ماست‌، كشك‌، پنير وبستني‌ از نمونه‌هاي‌ غذاهاي‌ اين‌ گروه‌ هستند. غذاهاي‌ اين‌ گروه ،‌ منبع‌ اصلي‌ تأمين‌ كلسيم‌ و فسفر بدن‌ هستند و‌ براي‌ رشد واستحكام‌ استخوان‌ها (جلوگيري‌ از پوكي‌ و نرمي‌ استخوان‌) و دندان‌ها ضروري‌مي‌باشد. علاوه‌ بر كلسيم‌ و فسفر، غذاهاي‌ اين‌ گروه‌ حاوي‌ ويتامين‌هاي‌ B و A نيزبوده و لذا در سلامت‌ بينايي‌ و پوست‌ نيز مؤثرند.

4 . گروه‌ ميوه‌ها و سبزيجات‌

سبزي‌هاي‌ برگي‌، اسفناج‌، هويج‌، كدو حلوايي‌، گوجه‌فرنگي‌، طالبي‌، زردآلو، آلو، هلو، شليل‌ و انبه‌ از نمونه‌هاي‌ اين‌ گروه‌ بوده و علاوه بر ميوه هاي تازه، كمپوت ها  ( ميوه هاي كنسرو شده) و خشكبار ( ميوه هاي خشك شده) و آب ميوه ها را نيز مي توان جز اين گروه به حساب آورد. ميوه‌ها و سبزي‌ها منابع‌ اصلي‌ تأمين‌ فيبر، ويتامين‌ و موادمعدني‌ بدن‌ ما محسوب می شوند. اين‌مواد علاوه‌ بر اين كه‌ براي‌ رشد و ترميم‌ بافت‌ها لازم اند، خاصيت‌ آنتي‌ اكسيداني ‌داشته‌ و در پيشگيري‌ از ابتلا به‌ سرطان‌ نقش‌ مهمي‌ دارند.




موضوعات مرتبط: بهداشتی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : برچسب:, | 14:26 | نویسنده : عبدالمجيد منصوري |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.